PODSTAWA PRAWNA:
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola,Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U,Nr 168, poz. 1324).
ŹRÓDŁO POWSTANIA KONCEPCJI:
Koncepcja pracy przedszkola została opracowana by spełnić wymagania wobec edukacji przedszkolnej stanowiące załącznik do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego oraz ewaluacja pracy
dokonana w oparciu o obserwacje, analizę dokumentów, ankiety.
POŁOŻENIE PRZEDSZKOLA:
Nasze przedszkole to samodzielna placówka w miejscowości Nowa Wieś Lęborska z oddziałem zamiejscowym w Lubowidzu.
Na terenie naszej gminy prowadzimy działalność opiekuńczo – wychowawczo-dydaktyczną dla 200 dzieci, dysponując salami dla każdej grupy wiekowej.
Atutem jest plac zabaw z nowoczesnym sprzętem, który zaspokaja potrzebę ruchu i przynosi radość w zabawie.
Placówki oddalone są od siebie ok. 8 km.
Społeczność w gminie jest ludnością napływową z różnych stron Polski.
W ostatnich latach obserwuje się wzmożony rozwój budownictwa rodzinnego.
Ponadto powstają małe i średnie firmy, które prosperują na terenie gminy i Lęborka.
Zaletą przedszkola w Lubowidzu jest jego położenie.
Bliskość jezior , lasów oraz gospodarstw rolnych, wspaniałych siedlisk różnorodnego ptactwa wpływa na atrakcyjność zajęć oraz wycieczek organizowanych w przedszkolu.
Natomiast przedszkole w Nowej Wsi Lęborskiej położone jest w dolinie rzeki Łeby.
Oddalone 25 km od morza Bałtyckiego, wydm ruchomych, parków krajobrazowych ze Słowińskim Parkiem włącznie.
Na terenie powiatu funkcjonuje wiele zakładów np. cegielnia, wysypisko odpadów.
Z biegiem lat zostały one zmodernizowane i przekształcone. Powstała sortownia śmieci i związany z nią recykling.
Na terenie gminy działają różne zakłady usługowe :tartak drzewny, gospodarstwo rolne Szkoły Żywienia i Agrobiznesu z Lęborka, poczta, bank, zakład wulkanizacji , punkt weterynaryjny, piekarnia, drukarnia, Urząd Gminy, Przychodnia lekarska.
Dostęp do mediów warunkuje bliskość miasta, telewizja kablowa, internet, redakcja lokalnego czasopisma.
Mieszkańcy to społeczność wykształcona na różnym poziomie mająca różnorodne wyobrażenia o pracy przedszkola, mająca różnorodne oczekiwania wobec wychowania i opieki.
Jest ona również różnorodna kulturowo ale przeważają tu Kaszubi.
Kultywowane są tradycje które przekazywane są z pokolenia na pokolenie.
O PRZEDSZKOLU:
Pracownicy przedszkola to 31 osoby.
Kadra pedagogiczna zatrudniona w placówce to osoby z wyższym wykształceniem magisterskim:
- 7 osób to nauczyciele dyplomowani,
- 2 nauczyciel mianowany,
- 6 nauczycieli kontraktowych
Dodatkowo zatrudnia się nauczycieli rytmiki i tańca.
Ponadto zatrudnionych w naszej placówce pracowników niepedagogicznych wspomagają osoby z Urzędu Pracy.
Jesteśmy nowoczesną placówką w której praca dydaktyczna zgodna jest z nową podstawą programową.
Dla nas najważniejsze jest podmiotowe a nie przedmiotowe traktowanie dziecka, respektowanie jego praw, rzetelne przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole. Wierzymy, że:
„W każdym dziecku istnieje nieskończona potrzeba kochania go takim jakim jest, z cała jego indywidualnością .”
Dlatego staramy się podejmować wiele działań zmierzających do harmonijnego rozwoju zarówno pod kątem emocjonalnym , społecznym jak i poznawczym.
Oprócz prowadzonej diagnozy i obserwacji ,w pracy wykorzystujemy własne programy:
- Program Profilaktyczny
- Program „Żyj w zgodzie ze sobą”
- Program profilaktyczny „Bezpieczny przedszkolak”
- Program adaptacyjny „Jestem w przedszkolu”
Również sięgamy po zabawy, które świetnie się sprawdziły.
Jesteśmy kreatywne, lubimy zdobywać nowe doświadczenia i kwalifikacje.
Promujemy twórcze podejście do rozwijania osobowości dzieci , pobudzamy do działania we wszystkich sferach aktywności.
Dlatego dzieci biorą udział w licznych przeglądach, konkursach na terenie gminy i powiatu, odnosząc wymierne sukcesy.
Pragniemy by dzieci odnosiły sukcesy na różnych płaszczyznach na miarę swoich sił i własna pracą.
Ponadto w placówce realizuje się działania stymulujące, uwzględniając dzieci z deficytami rozwojowymi jak i dzieci uzdolnione.
Realizacja tych działań podejmowana jest w zajęciach dodatkowych : kompensacyjnych – indywidualnych , kółkach zainteresowań .
W miarę potrzeb prowadzona jest terapia pedagogiczna i logopedyczna.
W 2008 roku przystąpiliśmy do programy „Cała Polska Czyta Dzieciom.
W myśl tej idei w przedszkolu założyłyśmy „Bibliotekę Malucha", do której wszystkie książki pozyskałyśmy od sponsorów i wydawnictw. Współpracujemy z PPP w Lęborku, Gminnym Ośrodkiem Kultury w Nowej Wsi Lęborskiej, biblioteką gminną w której organizowane jest pasowanie najstarszych przedszkolaków na czytelnika.
W przedszkolu realizowane są następujące projekty i programy ogólnopolskie:
„Mamo, Tato wolę wodę”
„Kubusiowi Przyjaciele Natury”
„Akademia Zdrowego Przedszkolaka”
„Akademia Aquafresh”
W projektach tych zdobywamy corocznie certyfikaty.
Ponadto dzieci realizują się w okazjonalnych przedsięwzięciach poświęconych zdrowiu np. „Dzieciństwo bez próchnicy”.
Przedszkole współpracuje ze stowarzyszeniem „EDUQ”.
Dzięki temu pozyskuje wolontariuszy z terenu Unii Europejskiej.
KONCEPCJA PRACY:
Przedszkole ma koncepcję pracy przyjętą przez radę pedagogiczną , którą jest: wielodyscyplinarne działanie wspierające całościowy rozwój dziecka.
Koncepcja jest spójna z realizowanym planem pracy, programem profilaktycznym „Bezpieczny świat przedszkolaka” oraz programem wychowawczym „Żyj w zgodzie ze sobą ".
W koncepcji przyjęte są działania stymulujące rozwój dziecka . Wykorzystywane metody pracy to :
- m. Weroniki Sherborne
- m. Dobrego Startu
- . E. Gruszczyk – Kolczyńskiej
- pedagogika zabawy
- m. aktywizujące
- m. projektów
- burza mózgów
- m. relaksacyjne
Na stałe w kalendarz wpisane są uroczystości organizowane w przedszkolu. Niektóre z nich związane są z tradycjami naszego regionu, tak jak:
- „ Przedszkolne mini dożynki”
- „Jasełka”
- „ Dzień Babci i Dziadka”
- „Festyn Rodzinny – Mama , tata i ja”
Bierzemy udział w corocznych zabawach zorganizowanych z okazji :
- „Andrzejek „
- „Powitania wiosny”
- „Święta Ziemi”
Ale również pamiętamy o uroczystościach Państwowych takich jak :
- „Narodowy Dzień Edukacji”
- „Narodowe Święto Niepodległości”
- „Święto Konstytucji 3 Maja”
Uczestniczymy w wielu akcjach:
- „Góra Grosza"
- Zbieranie nakrętek dla osób niepełnosprawnych - "Niebieski Skarb"
- Wspomaganie schronisk dla zwierząt poprzez zbiórkę karmy
- „Ekoszkoła” - zbieranie telefonów komórkowych
- Wspólpraca z hospicjum
- Zbiórki odieży dla dzieci z najbiedniejszych stron świata
ABSOLWENT NASZEGO PRZEDSZKOLA JEST:
- Gotowy i odważny w podejmowaniu wyzwań
- Odporny emocjonalnie, umiał panować nad złymi emocjami
- Przygotowany do podjęcia nauki w szkole- przygotowany do nauki czytania i pisania
- Kreatywny
- Umiał odnaleźć się w nowym otoczeniu- adaptacja
- Znał zasady i potrafił się do nich dostosować-dotyczące zachowania
- Ciekawy świata
- Wrażliwy
- Samodzielny
- Rozwinięty społecznie i intelektualnie
- Komunikatywny
PLAN DZIAŁANIA PRZEDSZKOLA:
- Do analizy wykorzystano narzędzia badawcze
- Ankietę dla rodziców
- Analiza danych dotycząca bazy kadrowej , lokalowej i materialnej
OBSZAR | MOCNE STRONY | SŁABE STRONY |
D Y D A K T Y K A | 1. Rozwijanie uzdolnień, atrakcyjna oferta zajęć dodatkowych. 2. Dobre przygotowanie dzieci do szkoły. 3. Stosowanie różnorodnych metod i form pracy. 4. Wysoki poziom uroczystości. 5. Wysoki poziom organizowanych konkursów i przeglądów na terenie gminy i powiatu. 6. Organizacja wycieczek . 7.Atrakcyjne pomoce dydaktyczne. |
|
WYCHOWANIE I OPIEKA | 1. Wdrożony programy. 2. Dbałość o bezpieczeństwo , przestrzeganie praw dziecka. 3.Dbałość o zdrowe nawyki żywieniowe dzieci. | 1.Brak wpływu na zasobność środowiska lokalnego z którego pochodzą dzieci . 2.Mała świadomość rodziców na temat wpływu odżywiania na zdrowie dzieci. |
K A D R A | 1.Wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna. 2. Ciągłe i systematyczne podnoszenie kwalifikacji – samokształcenie. 3. Dobra realizacja zadań wynikających ze statutu. 4. Systematycznie działający WDN. | 1.Ograniczone środki finansowe na doskonalenie nauczycieli. 2.Małe wykorzystane wiedzy zdobytej na szkoleniach w bieżącej pracy. |
B A Z A | 1. Estetyczne sale. 2. Sukcesywne modernizowanie budynku (sal i pomieszczeń). 3.Dobrze zagospodarowany teren przedszkola. | 1.Brak sali gimnastycznej. 2.Zbyt małe sale w przedszkolu w Nowej Wsi Lęb. 3. Zbyt mała szatnia. |
R O D Z I C E | 1.Dobrze układająca się współpraca z większością rodziców i wynikające z tego zaufanie do nauczycieli. 2. Bardzo dobra atmosfera w relacji n-l ; rodzic. 3.Zaangażowanie rodziców w działalność przedszkola. | 1.Rodzice nie chcą zauważać problemów i trudności dydaktyczno-wychowawczych dziecka. 2.Niedostateczna świadomość rodziców dotycząca konieczności wspierania rozwoju dziecka. |
Szanse:
- Efektywna promocja placówki w środowisku
- Dobra, bieżąca płynna wymiana informacji między nauczycielami a rodzicami
- Racjonalizacja zatrudnienia
- Zwiększenie środków w budżecie na doskonalenie nauczycieli
- Dobrze i rzetelnie realizowany plan współpracy ze szkołą podstawową
- Organizacja porad specjalistów na terenie placówki
- Pozyskiwanie środków na drobne, bieżące remonty
- Pozyskiwanie środków na dofinansowanie imprez, uroczystości
- Przekonanie środowiska rodzinnego o celowości skuteczności współpracy
- Darmowa realizacja podstawy programowej (5 godzin)
- Realizowanie projektów edukacyjnych z wykorzystaniem funduszy unijnych
- Budowa nowej placówki przedszkolnej, która odpowie na zapotrzebowanie społeczne, z podwójnymi oddziałami w poszczególnych grupach wiekowych (otwarcie w 2020 roku)
Zagrożenia:
- Niż demograficzny
- Bliskość innych równorzędnych placówek przedszkolnych
- Proces prywatyzacji przedszkoli
- Niski budżet przedszkola.
Ewaluację zewnętrzną i wewnętrzną pracy placówki prowadzi się przez:
- Badanie skuteczności działania porównując osiągane wyniki z założonymi celami
- Badanie osiągnięć edukacyjnych dzieci
- Diagnozowanie wybranych obszarów pracy
- Zorganizowanie i systematyczne obserwowanie osiąganej jakości pracy placówki
- Hospitacje polegającą w szczególności na obserwacji wiedzy, umiejętności i postaw dzieci.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE:
- Koncepcja pracy Przedszkola jest otwarta i może ulegać modyfikacji.
- Koncepcja Pracy Przedszkola jest uzupełnieniem zadań określonych w Statucie.
- Koncepcję zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna.
Zmiany mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, dyrektora Przedszkola i Rady Rodziców.